Mitä kannattaa huomioida kun kysyt tarjousta aurinkopaneeleista? Tarjouksia voi kysyä monesta paikkaa ja netti on pullollaan perehtyneiden ja perehtymättömien ihmisten mielipiteitä. Lopullinen hinta ei välttämättä kerro, oliko voimala kallis, koska se ei suoraan ota kantaa voimalan tuomiin säästöihin. “Watteja per euro” ei myöskään ehkä kerro koko totuutta, koska komponenttien hinnoissa, komponenttien laadussa ja asennuksen laadussa on valtavia eroja. Kysyntä on kasvanut nopeasti, jolloin toimialalle luonnollisesti ilmestyy paljon uusia toimijoita. Vakiintunut toimija ei välttämättä anna parasta takaisinmaksuaikaa, lopputulosta tai laatua.
Mitä kannattaa miettiä ennen tarjouksen kysymistä?
- Kannattaako voimalan hankinta sinun kohteeseesi? Voit lukea tästä lisää edellisestä blogista tai tekemällä aurinkolaskurin sivustollamme.
- Mitkä katon lappeet ovat sinusta parhaat paneeleille? Länsi, etelä, itä ja kaikki siltä väliltä ovat hyviä ilmansuuntia. Voit tarkistaa Google mapsin satelliittikuvasta mihin ilmansuuntaan kattosi lappeet osoittavat.
- Jos sinulla ei ole etelälapetta, kannattaa harkita kahden kentän asennusta länsi- ja itäpuolelle. Näin saat aurinkoenergiaa lähes koko päivän ajan ja mahdollisesti myös paremman takaisinmaksuajan voimalallesi.
- Minkä kokoisen voimalan haluaisit? Monesti katolle saa yllättävän isoja voimaloita tarkoilla mittauksilla ja taitavalla suunnittelulla ilman että ulkonäkö kärsii. Yleensä voimalat asennetaan suorakulmion muotoisille alueille, ettei lopputulos näytä tilkkutäkiltä.
- Onko sinulle väliä komponenttien valmistusmaalla? Esimerkiksi juuri nyt kiinalaisia inverttereitä on saatavilla nopeammin ja ne ovat satoja euroja länsimaalaisia inverttereitä halvempia, mutta niistä ei ole Suomessa yhtä laajasti kokemuksia. Laitetta ei ole pakko kytkeä kodin verkkoon, mutta voimalan etäseuranta ei silloin onnistu. Laitteilla voi olla hyvät tehdastakuut ja EU:n -laatusertifikaatit, mutta monille valmistusmaalla on silti väliä.
Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kun myyjä on sinuun yhteydessä?
- Onko myyjä kiinnostunut käymään kohteessasi, tai katollasi? Jos myyjä ei käy katollasi tai tutustu talosi kuviin ja/tai pohjapiirustuksiin, voi lopputulos olla huonompi kuin mikä kohteessa olisi voinut olla mahdollista. Se voi tarkoittaa pienempää voimalaa kuin asiakas haluaisi, huonompaa ulkonäköä tai erilaista asennusta kuin mistä myyjän kanssa oli puhetta. Se voi myös tarkoittaa lyhyempää käyttöikää: jos kohteeseen ei tutustu huolella ja asentajat eivät täydennä myyjän huonoa suunnittelutyötä, ei asennus esimerkiksi välttämättä kestä kovia lumikuormia.
- Sisältyykö asennukseen maadoitus?
- Miten johdotus vedetään tai suojataan, että se kestää lumisen talven lumikuorman ja jään?
- Osaako myyjä miettiä ja ehdottaa mikä ratkaisu sopisi erityisesti sinun kohteeseesi esimerkiksi voimalan koon tai hankinnan kannattavuuden kautta, vai tarjotaanko sinulle tarkkoihin raameihin kahlittua “kuuden tai kahdeksan kilowatin voimalaa”.
- Toimitusaika. Tilausajat ovat monilla vakiintuneilla toimijoilla pitkät, ja hyvästä syystä. Se tarkoittaa silti jopa useiden kuukausien menetettyä tuotantoa, joka hyvinä kuukausina voi tarkoittaa jopa satoja euroja kuukaudessa. Asiaa ei yhtään helpota komponenttipula. Yritykset joilla on selkeä käsitys materiaalien saatavuudesta ja asennuskapasiteetista pystyvät antamaan asennusaikataulun yleensä 2-4 viikon tarkkuudella, joka tarkentuu vielä asennuspäivän lähestyessä.
- Hinta. On tärkeää että asiakas saa oikean hintaisen voimalan suhteessa siihen mitä hankitaan. Tässä auttaa hinnoittelun läpinäkyvyys erilaisille vaihtoehdoille. Hintaan saa ja kuuluukin vaikuttaa suunnittelun, asennuksen ja komponenttien laatu. Laadukas lopputulos voi silti olla erittäin kilpailukykyinen tai halvempi kuin monet muut!
Hyvään myyntityöhön kuuluu oleellisesti asiakkaan kohtaaminen ja kaikkien kysymysten ja huolien käsittely avoimesti ja rehellisesti. Huomaat kyllä, kuka vastaa viestiisi kohtuullisessa ajassa, kuka oikeasti tutustuu kohteeseesi ja miettii millainen ratkaisu sopii sinulle, kuka käyttää aikaa kohteesi suunnitteluun ja kuka antaa lopulta myös kilpailukykyisen tarjouksen.